Terveellis-maukasta, tai ainakin maukasta

Blogilista uudistui ja ilahduin huomatessani, että täällä kirjoitan lähinnä muodista ja kirjablogissa lähinnä häistä. (Vaikka oikeasti lakkasin unelmoimasta prinsessahäistä sillä sekunnilla kun tarhassa näin telkkarista prinsessa Dianan kamalassa mekossa ja kampauksessa.)

No, ei anneta sen häiritä. Olen ihastunut viime viikkoina kikherneisiin; Luoja yksin tietää, miten siinä niin kävi. Yleensä suhtaudun varovaisuudella kaikkeen, mikä haiskahtaa terveellis-mauttomalta. Mutta kikherneissä on makua! Kukapa olisi uskonut.
Sen verran laiska kyllä olen että ostan valmiiksi käsiteltyjä herneitä. Muutaman kerran ehdin jo harkita, että liottaisin kikherneet itse, mutta allergiakausi palautti maan pinnalle; kun kotiin saapuessa ainoa ajatus on "jos hissi on rikki nukun ensi yön rappukäytävässä" ei kikherneille ole ylimääräistä energiaa.

Olen kokeillut muutamia kikhernereseptejä, ja joka ikinen kerta suhtautunut asiaan ihan valtavalla skeptisyydellä, mutta tulos on aina ollut mainio.

Bbcgoodfood esitteli reseptin, johon tulee pinaattia, pekonia ja kikherneitä. Viritin ohjeesta isomman ja laiskemman.
Tulkoon nyt huomautettua, että koska otaksun ruoan toimivan vähintäänkin yhtä hyvin ilman pekonia, aion koristella tämän merkinnän myös tagilla vege.

Pinaattia, (pekonia) ja kikherneitä
  • 1-2 tlk kikherneitä (minä laitoin 2, koska, kuten sanoin, kikherneet ovat hyviä)
  • 300 g pakastepinaattia tai joku sopiva määrä tuoretta
  • 1 pkt pekonia, tai vähemmän, tai ei yhtään
  • 2 rkl viinietikkaa
  • valkosipulin kynsi
  • muita mausteita
Käristä pekoni ja ohueksi viipaloitu valkosipuli. (Jos ei käytä pekonia, käristä vaikka sipulia.) Heitä mukaan etikka, kikherneet ja pinaatti. Anna porista hetken aikaa, etenkin jos pinaatti on jäistä.

Mausta haluamallasi tavalla - esim. chilillä - ja lapioi kitaan. Minä sain tuosta aikaan 4 annosta joista seuraa näemmä jatkuva nälkä, mutta väitän että riittää ainakin kolmelle. Tai lisukkeena ehkä useammalle.

Tämä oli muuten siitäkin kätevä resepti, että sen ympäriltä jäi paperille niin paljon tilaa, että samalle lapulle mahtui hyvin tekemään vielä Australian matkasuunnitelman.

3 comments:

kaisa said...

Tuli heti testattua tämäkin :D
Ja hyvää oli. Se chili oli hyvä vinkki, toi hyvän terävyyden ruokaan.

Ai niin ja pienenä vinkkinä, että sitä tuorepinaattia pitää olla ihan hirveästi, se menee niin pieneksi, kun vähän kypsentää. Onneks pakkasessa oli pakastepinaattia lisäksi ja huomenna saa kaupasta lisää, niin ei tartte seuraavalla kerralla syödä pelkkiä papuja :P
(Niin ja jätin pekonin pois, koska se ei sopinut mun kasvisruokatestauskuukauteen)

Liina said...

no mutta vähänkö hyvä tietää, että olin oikeassa kun otaksuin että se toimii ilman possuakin :D
säteilen täällä tyytyväisyyttäni.

MUTTA HETKINEN! kauanko sun vegekuukausi kestää? mä oon tulossa sinne kahden viikon päästä enkä tiedä haluanko sitoutua moiseen ;)

lupaan laittaa tänne joskus vielä paremman kikherne-pinaattiruoan ohjeen. siihen tulee kanaa. mutta ehkä senkin voi jättää pois :D

kaisa said...

Ei huolta sen sun vierailun suhteen. Kyllähän mä oon nytkin syöny töissä lihaa. Oon vaan nyt treenannu vegeruokien tekoa. Voidaan siis tehdä mitä huvittaa sitten kun tuut :)

(Ai niin laitoin sipulia kyllä tähän ruokaan, sekin oli niinkun sun ideasta :P)